Ketting.

Een aaneenschakeling van benodigdheden.

Aan een ketting kun je zware lasten tillen of kun je zware dingen vastmaken. Een ketting, verschillende schakels, elk vastgemaakt aan de ander. Relatief klein maar enorm sterk. Er is een gezegde: “de ketting is zo sterk als de zwakste schakel”, en natuurlijk is dat waar. En dat wijst te meer op de noodzakelijkheid van elke schakel. Het heeft geen zin dat 99 van de 100 schakels enorm sterk is. De ene schakel zal het verschil maken tussen ‘houden’ en ‘breken’.

Romeinen 10:14-17.

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat: Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen!
16 Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Paulus tekent hier een ketting van noodzakelijke elementen:
1. Aanroepen / 2. Geloven / 3. Horen / 4. Prediken / 5. Gezonden.

Het is een ketting van samenhangende elementen. Elk element is belangrijk en nodig om tot het doel te komen, namelijk dat mensen God aanroepen. Dit is namelijk het aanroepen waarover in vers 13 staat dat iedereen die dat zal doen zalig zal worden. En door dit aanroepen kan de Vader aanbeden worden die daar zo naar verlangt. In Johannes 4 kunnen we lezen dat Jezus zegt dat de Vader aanbidders zoekt. De Vader zoekt…

In hetzelfde hoofdstuk in Johannes lees je dat Jezus spreekt over de oogst. Hij spreekt over Zijn gezonden zijn in deze wereld (vers 34) en over het gezondenzijn van Zijn discipelen (vers 38). Ben jij gezonden? Ik denk het wel. De vraag verschuift van “ben ik gezonden”, naar waarvoor ben ik gezonden. Dat is een vraag die je vanuit Romeinen zou kunnen beantwoorden met “om te prediken”. Het woord dat onder dit woord prediken ligt is het woord dat ook gebruikt word voor de mensen die iets afkondigen in de steden, proclameren, aankondigen. Het gaat om iets dat overduidelijk is, iets dat de aandacht trekt en iets dat opgemerkt moet worden. Daarvoor zijn jij en ik geroepen.

Zelf denk ik dat je in deze ‘ketting’ elementen ziet die belangrijk zijn voor het aanroepen van naam van de Heer. Het zijn allemaal actieve begrippen, iemanddoet iets. Onze ‘schakel’ ligt in het gezonden zijn en in het prediken. De overige drie elementen, horen – geloven en aanroepen, liggen bij degenen aan wie wij iets vertellen of laten zien. Zij zijn het op wie onze prediking is gericht. De vraag die naar boven komt is: predik ik/jij? Neem ik mijn plek in in de ketting die Paulus hier schildert? Natuurlijk kan dat ‘prediken’ verschillende vormen aannemen, en zal niet iedereen op de spreekwoordelijke zeepkist op de markt staan. Maar spreekt ons leven? Wat proclameren wij?

In vers 17 staat nog een ‘ketting’ van elementen:
1. Geloven / 2. Horen / 3. Het woord van God.

Het is een ‘ketting’ van elementen waarin je kunt zien hoe het geloven tot stand komt. Mensen moeten gaan geloven, geloven in God. Uit Johannes 1 weten we dat Jezus zelf het Woord is. Geloven vindt de oorsprong in het Woord, in Jezus zelf. En het is dit zelfde Woord dat de drijvende kracht is achter het tot geloof komen van mensen. Jezus roept: “Kom tot Mij allen die vermoeid en belast bent” (Mattheus 11:28). Deze twee worden aan elkaar gekoppeld door de activiteit horen.

Als ik deze rijtjes naast elkaar zie kom ik een opmerkelijke overeenkomst tegen. In beide rijtjes staat horen in het midden. Blijkbaar is dit een cruciale schakel; een essentieel element. Als ik denk aan het werk dat Jezus hier op aarde heeft gedaan zie ik een gelijkwaardige focus. Hij predikte, Hij vertelde en de mensen luisterden naar Hem. Natuurlijk deed Jezus wonderen en natuurlijk reisde Hij veel. Toch staat het prediken van Jezus centraal. Woord en daad! Jezus was hoorbaar.

En jij, ben jij hoorbaar?

Auteur: 2followus

Passie voor zending I Leeft in Cambodja I Focus op: Kerk I Discipelschap I BAM (business as mission)

4 reacties op ‘Ketting.

  1. Een prachtige overdenking! Je bent een goede leraar! Ik moet ook denken wat Oswald Smith in “Bewogenheid voor zielen” zei. “Waarom zouden sommigen het evangelie twee keer horen, als er anderen zijn, die het nog nooit gehoord hebben”. Dus we moeten ook bereid zijn om uitgezonden te worden tot het “einde der wereld”, of i.i.g. daar waar mensen het nog nooit gehoord hebben! Daarom zitten we hier in Spanje en daarom gaan jullie naar Cambodja! Wees gezegend mensen en geniet van jullie verkenningsreis!

  2. Wij willen reageren op de ketting! mooie symbolische gedachte. Doet denken aan onze ketting van de Astrid, die helaas gecrasht is zoals jullie weten. Het waren de ankerkettingen. We bidden voor jullie dat God het anker uit zal gooien, op de plaats waar hij jullie wil hebben. De ketting houd het anker vast. dat God jullie mag zegenen in al jullie beslissingen naar Zijn wil. Gods zegen en verbonden in de Here Jezus. Lieve groeten Ineke en Piet de kam (tallship Astrid)

    1. Beste Piet en Ineke. Leuk zeg even jullie reactie te ontvangen! Ik reageer nu even vanuit Thailand en hoop inderdaad dat we de plek voor ons ‘anker’ mogen vinden. Dank voor jullie meeleven en we voelen ons (inderdaad) met jullie verbonden. Hartelijke groet, Mart-Jan & Talitha.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s